Masukkan fresh milk ke dalam periuk..1000 ml sama jugak dgn sekotak susu segar...sy suka marigold sbb dia ada perisa vanila...lg menambah kesedapan...
Tuesday, March 16, 2010
CREAM CARAMEL DESSERTS
Posted by aidadida at 4:01 PM 2 comments
Labels: RESEPI
Saturday, March 6, 2010
KUIH KOCI PART 2
Seperti yang diceritakan dalam post yang lepas, hari nie saya dapat la buat kuih koci...1st time buat nih..hehehe...alhamdulillah jadi walaupun x sehebat nak beli kat kedai...so sy pun suruhkan mr husband makan sbb sblm buat dia dh request 5 ketul...dah ada pelanggan tetap nih...hihii....yang lebih bawa g umah wan, makan ramai2 kat sana...xbrani nak buat byk sgt takut xjadi..ekekeke...amacam syg, sedap x?komen2....mmmmm nak tunjuk skali lagi la gambarnya...hihihi...
Posted by aidadida at 5:13 PM 0 comments
Labels: RESEPI
Sunday, February 28, 2010
KUIH KOCI PART 1
Sebenarnya kuih koci nie adalah request daripada my hubby...rasanya sejak kawin dia suh buat kuih koci nie...tp x buat2...hehehe...bukan apa...setakat 2 org nak makan nie rasa x berbaloi nak buat...lepas nie kalau buat leh la antar skit kat wan opah...buku resepi dh beli tp hilang mana ntah...insyaAllah hujung minggu nie ayang buat sayang yer...i promise...nie bahan2...saja nak salin kat blog nie...nnt nak buat just refer kat sini jer...
Membuat adunan tepung:
Campurkan tepung pulut bersama garam. Masukkan santan sedikit demi sedikit sambil mengacau.
Masukkan air secukupnya. Gaul adunan membentuk doh.
Ambil sedikit doh dan leperkan. Masukkan inti dan bulatkan dengan kemas.
Di atas daun pisang, sapukan minyak kepada kuih dan bungkus kemas.
Kukus antara 15 hingga 20 minit atau hingga kuih masak.
Membuat intinya. Panaskan periuk. Masukkan sedikit air dan gula merah, kacau hingga cair. Masukkan daun pandan dan biar mereneh. Masukkan kelapa parut dan garam. Gaul sebati dan biar hingga kuahnya kering. Tutup api dan biarkan sejuk.
Posted by aidadida at 8:42 PM 0 comments
Labels: RESEPI
Tuesday, August 25, 2009
AYAM GOLEK
ayam seekor (dikukus dan digoreng)
bahan A:-
bawang merah (5 ulas)
bawang putih (4 ulas)
halis (sebesar ibu jari)
bahan nie semua diblend
bahan B:-
kaskas (1 sudu)
kerisik (1 sudu)
jintan manis (1 sudu)
jintan manis (1 sudu)
cili kering yang telah diblend (4 sudu)
susu cair (1 cawan)
buah keras (5 biji-ditumbuk halus)
bahan-bahan nie dibancuh dalam mangkuk
cara-caranya:-
tumis bahan-bahan A....dh garing masukkan bahan-bahan B....kacau sehingga hilang bau rempah...jgn tinggal kuali sbb cepat hangit...sambil2 tu hias la pinggan ngan salad...letak ayam yang telah digoreng....tuang kuah atas ayam....dh siap......sedap hingga menjilat jari...hehehe...Posted by aidadida at 10:44 PM 1 comments
Labels: RESEPI
.jpg)







