BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 18, 2009

SALAM MAAL HIJRAH 1431H

Salam Maal Hijrah untuk semua.
Semoga tahun baru ini memberikan sinar baru di dalam kehidupan kita.
Semoga hari ini lebih indah dari semalam.
Semoga ada semangat baru untuk meneruskan perjuangan ini.
Semoga ada kasih sayang dan cinta untuk diri ini.
Semoga dikuatkan iman menempuh hari-hari mendatang.
Semoga yang lepas dapat terus dilupakan.
Semoga apa yang diimpikan dan dihajati termakbul hendaknya.
Tahun baru, hidup baru, azam baru.
InsyaAllah.

Wednesday, December 16, 2009

KUAT KE SUARA AKU??

ahad lepas mama sembang ngan makcik amah..jiran blakang umah aku...dia tanya, "dida ada balik ker?dengar suara dia smp umah amah..."....muahahahah...skit punya jauh ke umah jiran aku tu...kuat sgt ke suara aku nie..ish ish ish...mushkil tul...tp mmg la...dah nama pun cikgu...kena la cakap kuat...karg apa yg terang xdgr lak..tambah2 bila time darah dah naik bila anak murid x buat keje sekolah ke, x bawa buku ke, bising ker..lg kuatla suara aku...apa pun alhamdulillah...ada gak suara nie....

Saturday, December 12, 2009

Janji Tinggal Janji

sedihnya rasa bila janji hanya tinggal janji...kalau rasa xleh nak buat, jangan berjanji...sbb org akan menanti2 jer...ntah laaa...sedih bebenar rasa...apa nak bt...aku hanya insan yang lemah... :((

Thursday, December 10, 2009

GURU JADI KERANI DI SEKOLAH????

SAYA merujuk maklum balas Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia Datuk Alimuddin Md. Dom terhadap tulisan saya di Forum Utusan Malaysia yang bertajuk Erti Sebenar Guru Cemerlang.

Terlebih dahulu saya memohon maaf kerana barangkali saya tidak menulis secara jelas tentang apa yang saya maksudkan dengan beban kerja perkeranian dalam tulisan itu. Biar saya jelaskan lebih lanjut tentang ‘beban kerja perkeranian’.

Contoh pertama: Tugas guru kebajikan dan biasiswa. Saya berpendapat, semua guru, terutama sekali guru tingkatan ialah guru kebajikan. Sebab itulah banyak hal peribadi murid yang mengganggu pembelajaran mereka ada dalam pengetahuan guru. Ibu bapa bercerai, ibu bapa bergaduh, ayah dibuang kerja, ibu lari dari rumah, semuanya diadukan kepada guru. Itu tak mengapa. Jika sedikit tepukan di bahu dan mengesat air mata murid boleh membantu mereka belajar, saya fikir tiada guru yang merungut.

Tetapi guru biasiswa, lain pula ceritanya. Mereka perlu membuat salinan borang, mengedarkan borang, mengutip semula borang dan memastikan semua borang diisi dengan betul, termasuk memastikan semua salinan dokumen sokongan lengkap, seperti salinan kad pengenalan dan sebagainya. Sebelum semua ini bermula, mereka perlu mencari murid yang miskin untuk diberi bantuan biasiswa. Ada banyak jenis biasiswa untuk murid sekolah dan semuanya ada syarat layak yang tertentu, tetapi secara umumnya murid yang keluarganya mempunyai pendapatan kurang daripada seribu ringgit sebulan, layak mendapat bantuan.

Soalnya, tidak bolehkah kerja mengenal pasti murid dan semua ‘kerja-kerja kertas’ itu dibuat oleh kerani? Apa kaitan pengurusan biasiswa yang banyak melibatkan kertas itu dengan kerja guru yang sebenar, iaitu P&P?

Contoh kedua: Saya fikir hampir semua guru sedar bahawa bagi orang-orang politik, semua masalah sosial negara perlu diselesaikan di sekolah. Benar, sekolah memang tempat mendidik, tapi apakah setiap kali ada masalah kita hendak buat satu persatuan atau kelab baru. Tugas guru ialah mendidik murid membezakan apa yang salah dan apa yang betul dan kita mengajar mereka supaya berfikir sendiri. Kita tidak boleh sebut satu-satu ‘merempit salah’, ‘hisap dadah salah’ atau ‘mencuri salah’, kerana ada terlalu banyak kerja jahat dalam dunia ini. Kita perlu ajar murid berfikir sendiri.

Tetapi apabila kita menghadapi masalah mengatasi jenayah, guru diminta membuat satu kelab antijenayah. Bila ada masalah dadah pula, kita buat pula kelab antidadah, seolah-olah masalah dadah bukan jenayah yang tidak boleh digabung dengan antijenayah. Kemudian kita dapati murid kita tidak sayang kepada negara, kita buat pula kelab kenegaraan, seolah-olah Persatuan Sejarah sudah gagal. Kita boleh buat 100 persatuan dan kelab pun mengikut kehendak masyarakat luar, tetapi siapa yang hendak membuat kerjanya? Mengadakan persatuan bukan semata-mata berkumpul dan membuat aktiviti. Guru perlu menyiapkan laporan, mendaftar persatuan, mengambil gambar, membuat perancangan tahunan. Ini semua ‘kerja-kerja kertas’. Mengapa tidak boleh hantar pegawai polis atau pegawai dari Biro Tata Negara (BTN) datang menguruskan persatuan ini di sekolah? Datanglah setiap hari Sabtu misalnya, untuk aktiviti ini.

Contoh ketiga: Guru data. Tugas guru ini ialah merekodkan hal perjawatan guru, misalnya, tarikh lapor diri, tarikh lantik, tarikh temuduga, tarikh sah jawatan, tangga gaji, kursus dan sebagainya. Oleh kerana tugas merekod ini berat, maka guru-guru Data biasanya dikurangkan waktu mengajar, kepada 12 hingga 15 waktu daripada biasanya 25-29 waktu untuk guru-guru lain (setiap waktu ialah 40 minit di sekolah menengah dan 30 minit di sekolah rendah). Masalahnya, guru-guru data ini merekodkan perkara yang Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran sudah tahu, contohnya, tarikh-tarikh penting seperti tarikh lapor diri, tarikh lantik, tarikh sah jawatan. Bukankah surat datang dari SPP?

Contoh keempat: Guru tingkatan. Guru tingkatan ialah antara orang yang paling sakit kepala di sekolah kerana semua guru-guru lain bekerja melalui guru tingkatan. Guru biasiswa hendak edar borang, suruh guru tingkatan. Sekolah hendak cuti, guru tingkatan perlu edar surat. Guru SPBT hendak edar buku teks, guru tingkatan perlu uruskan. Murid kemalangan, hendak mohon insurans, guru tingkatan juga perlu uruskan. Guru Penolong Kanan kokurikulum hendak maklumat kokurikulum murid, pun suruh guru tingkatan, bukan suruh guru persatuan atau kelab. Murid tidak datang sekolah, guru tingkatan perlu hantar surat amaran. Kelas tak ada penyapu, pun guru tingkatan kena belikan. Kadang-kadang kalau kelas kotor, cikgulah yang kena menyapu walaupun sekolah ada tukang sapu swasta. Kalau pegang kelas baik, tak apa. Tapi kalau dapat kelas belakang, memang guru boleh kena serangan jantung.

Sekarang ini syukurlah kita ada sistem online yang mengumpul data peribadi murid yang kita panggil Sistem Maklumat Murid (SMM). Seorang guru dilantik menjaga SMM ini. Jika guru data menjaga maklumat guru, guru SMM menjaga maklumat murid. Tetapi, walaupun SMM sudah ada, guru tingkatan masih perlu mengisi kad 001. Untuk apa, saya pun tidak tahu. Setiap tahun, guru yang memegang kelas tingkatan 1 perlu menyiapkan kad 001 seawal bulan Februari atau Mac. Tetapi selepas itu tiada siapa yang hendak mengurus kad 001 itu, sebab hampir semua keperluan maklumat murid akan diambil dari SMM. Jika kita ada setengah juta murid baru masuk ke tingkatan satu, ada setengah juta lagi murid baru masuk darjah satu. Jika harga kad 001 itu satu ringgit, kita membelanjakan satu juta ringgit untuk kad 001 yang tidak digunakan pun. Ini duit siapa satu juta ini? Dan hal menguruskan kad 001 itu, tenaga siapa kalau bukan guru?

Contoh kelima: Guru perabot. Bila ada masalah perabot sekolah, guru ini kerjanya mengangkut kerusi meja yang rosak dan mengira berapa banyak perlu dihapuskan, berapa banyak perlu mohon yang baru, dan berapa banyak boleh dibaiki. Adakah semua ini membantu murid meningkatkan prestasi akademik dan sahsiah sebagaimana disebut oleh KPPM dalam tulisannya? Barangkali KPPM tidak pernah nampak rupa guru bermandi peluh turun naik tangga mengangkut perabot, ada yang ringan, ada yang berat. Saya pernah nampak; macam buruh yang kerja membuat bangunan.

Saya tidak nafi, di luar negara pun amalannya ialah melantik guru akademik membuat kerja pentadbiran. Tapi berapa banyak kerja pentadbiran yang mereka ada? Adakah sampai memakan masa 70-80% masa kerja? Saya pernah melawat sekolah di luar negara, dan Guru Besar mereka pun mengajar hampir separuh daripada masa kerja dan membuat kajian tindakan. Adakah Guru Besar dan Pengetua kita membuat kajian tindakan? Setahu saya, hanya negeri Johor mewajibkan semua guru membuat kajian tindakan, itupun ramai yang membuat kajian ‘depan komputer’ kerana kesuntukan masa.

Akuilah, kerja pentadbiran memang sudah mengganggu tugas hakiki guru kita. Kalau tidak mengapa Menteri Pelajaran sejak Datuk Hishamuddin bercakap tentang beban kerja guru?

Mengapa Menteri Pelajaran pernah menyebut tentang institut latihan guru sukan, supaya guru akademik tidak perlu lagi membuat tugasan kokurikulum, sebagai usaha mengurangkan beban kerja guru?

Adakah Menteri Pelajaran tanpa latar belakang pendidikan lebih sedar hakikat di sekolah berbanding KPPM yang pernah menjadi guru? dan mengapa perlu ada Standard Guru Malaysia (SGM) jika kita sudah ada Tonggak 12, kalau bukan kerana guru kita sudah terpesong dari apa yang digariskan dalam Tonggak 12, dek kerana kerja-kerja perkeranian ini? Atau adakah SGM dibuat supaya lebih banyak ‘kerja-kerja kertas’ dibuat oleh guru?

P/S : dipetik dari akhbar UTUSAN MALAYSIA - 10122009


Weigh Loss Surgery

Tuesday, December 1, 2009

1 Disember 2006 - 1 Disember 2009


alhamdulillah..today is my 3rd anniversary...hari nie genap 3 tahun aku bergelar isteri kepada suami tercinta...3 tahun yang berlalu..kejap je rasa...rasa mcm baru smlm je kawin...hehehe...alhamdulillah aku bersyukur dengan segala rahmat dariNya...memberikanku menjadi seorang yang bergelar isteri, menyintai dan dicintai, mengajarku menjadi penyabar, menerima seadanya...3 tahun yang berlalu...pelbagai onak dan duri yang kami lalui....suka duka bersama2...gaduh2 manja...semuanya memberikanku pengajaran dalam mematangkan pemikiran....semoga tahun yang akan datang kami dikurniakan zuriat penyejuk jiwa hendaknya...inilah doaku yang belum dimakbulkan lagi...semoga kita makin tabah dan berbahagia menjalani kehidupan yang mendatang...

Monday, November 30, 2009

Selamat Pengantin Baru Nor Rafidah Abdul Aziz



Selamat Pengantin Baru untuk sahabatku Nor Rafidah @ Idot...idot nie kawan serumah masa study kat UPSI..memori kg pinang masih tersemat di dalam ingatan...tahniah kak...moga berbahagia hingga ke akhir hayat...cun betul akak aku hari nie...maaf xdapat hadirkan diri...insyaAllah bila aida balik muar nnt kita jupe ek....

p/s : awin, aku amik gambar kat dlm facebook...sori ek...

Saturday, November 21, 2009

KENANGAN DI SMK ABDULLAH MUNSHI

semalam adalah hari terakhir aku berkhidmat di SMK ABDULLAH MUNSHI..sekolah gred A dan juga sekolah bestari di Pulau Pinnag..memang sedih nak tinggalkan sekolah nie...dulu aku penah blaja di sini...dr tahun 1993 hingga 1996...dari form 1 smp f4...pastu tahun 2007 aku ditugskan ke sekolah nie bila minta ditukarkan ke penang...dulu blaja...skarang mengajar..walaupun situasi berbeza tp aku gembira..paling best dulu blaja di kelas..duduk kat meja pelajar...skang mengajar lak kat depan...masing terbayang2 masa jadi pelajar dulu...smlm hari terakhir...jupe guru2 yang penah mengajar aku dulu mmg sedih...cg low (guru maths aku dulu), cg yeap (juga guru maths aku dulu), cg jamilah (cikgu bm aku-yg buatkan aku dpt A dlm PMR utk subjek bm...heheh), cg siraj nahar (cikgu maths aku dulu)...dulu aku adalah pelajar dan mereka adalah guru aku...skrang kami sama2 sbg rakan sekerja..situasi yg amat berbeza...dulu aku takut gak la kat diaorg nie...tp skarang siap leh melawak lg...masuk meeting sama2...bincang hal sekolah sama2...really a sweet moment...semalam mengalir gak la air mata bila bersalaman n berpelukan terutamanya ngan kak nad n kak ti...bila la agaknya dapat berjumpa lagi yer...xper handphone ada...leh calling2...facebook pun ada...ucapan tahniah juga pd rakan2 yg dpt bertukar..antaranya:-

1. Kak Nad - SMK Dato' Seri Husin, Selama, Perak
2. Nazrah - SMK Penanti
3. Kak Yati - SMK Dato Onn
4. Fadlina n ust amir - SMK Bandar Tasek Mutiara
5. Kak As - SMK Perai
6. Ust Raziman - balik ke Perak
7. Kak Nasimah - SMK Jawi
8. Kak Lia - SMK Permatang Rawa
9. Farid - SMK (P) St Georges
10. Saravanan - SMK Hamid Khan
11. Malik - SMK Hutchings
13. Suhaila Begum - MGS
14. Dan aku - SMK Panglima Bukit Gantang, Parit Buntar, Perak

Semoga kita gembira dapat bertugas di sekolah baru...


Friday, October 23, 2009

ADIK's CONVOCATION

tahniah!!
antara yang hadir...
gambar family...
sempat lagi amik kat tangga...hehehe...
mama adik abah

Jumaat lepas adik kesayanganku menghadiri Majlis Konvokesyennya di Uitm Shah Alam...tahniah dik...kami g kl hari khamis pas keje...kira jumaat tu amik cuti...keluarga mummy n keluarga acu pun sama2 ke kl nak meraikan adik...thanks a lot...seronok dapat kumpul ramai2 nie...dapat mengeratkan lagi ikatan kekeluargaan..nie gambar2 masa g kl hari tu...


Sunday, October 18, 2009

PERKARA YANG DILARANG KETIKA SOLAT


  • Menempelkan satu kaki dengan yang lain ketika berdiri.

  • Duduk di antara dua sujud dengan kedua-dua lutut terangkat ke atas dan telapak tangan di lantai atau duduk di atas lutut dan jari kaki tegak berdiri tanpa kaki menyentuh lantai.

  • Memasukkan kedua-dua tangan ke baju ketika berdiri, rukuk dan sujud. Keadaan itu menyerupai orang Yahudi dalam solat mereka.

  • Menangkat pakaian (sarung dan celana) ketika sujud sama ada dari arah depan atau belakang. Hal yang sama bagi lelaki menyelak rambut ketika solat. Nabi Muhammad s.a.w bersabda, maksudnya: "Aku diperintahkan bersujud di atas tujuh anggota tubuh dan tidak menyingkap pakaian atau rambut".

  • Bercekak pinggang atau menjauhkan kedua-dua pangkal lengan dari dada.

  • Menyambung antara bacaan al-Fatihah dan takbiratul ihram serta antara rukuk dan bacaan surah. Hal ini tidak disukai jika seseorang itu menjadi imam. Sepatutnya, ia berdiam diri sebelum membaca al-Fatihah dan rukuk.

    Makmum pula hendaklah tidak menyambung takbiratul ihramnya sendiri dengan takbiratul ihram imam serta ucapan salamnya dengan salam imam.

    Ia perlu berdiam diri sejenak sebelum takbiraul ihram mengikut imam dan sebelum mengucapkan salam selepas salam imam.

    Bagi imam dan makmum, jangan sesekali menyambung ucapan salam pertama dengan yang kedua dan memisahkan kedua-duanya dengan diam sejenak.

  • Solat dalam keadaan mahu membuang air kecil atau besar kerana ia boleh mengganggu khusyuk dalam solat.

  • Jangan bersolat ketika perut dalam keadaan sangat lapar apatah lagi ketika itu makanan disediakan. Nabi Muhammad s.a.w bersabda, maksudnya "Apabila diserukan solat Isya sedang makan malam siap, dahulukan makan sebelum mengerjakan solat Isya kecuali apabila waktu solat tinggal sedikit atau hatinya mantap, tidak terpengaruh."

  • Beberapa ulama salaf berkata: Empat perkara tidak patut dilakukan dalam solat iaitu berpaling, mengusap muka, mempermainkan batu kerikil (di tempat solat) dan solat di tempat lalu lintas.

  • Beberapa larangan solat yang lain ialah menyilangkan jari kedua-dua tangan, mempermainkan sendi jari tangan atau kaki sehingga mengeluarkan bunyi, menutup wajah dengan kain dan memasukkan kedua-dua tangan di antara kedua-dua paha ketika rukuk.

  • Berdiri di atas satu kaki
  • Tuesday, October 6, 2009

    SAMAN JGN TAK SAMAN

    Guru saman pengetua yang didakwa menjejaskan reputasinya
    06/10/2009
    KUANTAN 6 Okt. — Seorang guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Mahkota, Jalan Gambang di sini mengemukakan saman RM228,000 terhadap pengetua sekolah terbabit kerana didakwa menjejaskan reputasinya.

    Rozilah Abdullah, 37, yang memfailkan saman itu di pejabat Pendaftar Mahkamah Sesyen di sini melalui Tetuan Balkhis Alias & Co pada 12 Ogos lepas menamakan pengetua, Aluwiyah Osman sebagai defendan.

    Kes itu ditetapkan untuk sebutan pada hari ini, namun Hakim Hassan Abdul Ghani kemudian menetapkan 5 Nov. ini sebagai sebutan semula selepas wakil Pejabat Peguam Negara memohon tempoh masa untuk memfailkan penyataan balas terhadap tuntutan saman berkenaan.

    Dalam pernyataan tuntutan itu, Rozilah mendakwa pada 24 Julai tahun lepas, defendan memalukannya di hadapan guru lain dengan menuding jari ke arahnya serta menyatakan beliau enggan mematuhi perintah defendan.

    Rozilah mendakwa defendan telah membuat satu laporan terhadapnya dan berikutan itu seorang kaunselor daripada Pejabat Pelajaran Daerah Kuantan memanggilnya ketika beliau sedang mengajar memaklumkan satu laporan telah dibuat terhadapnya.

    Rozilah, yang telah bertugas selama 13 tahun sebagai guru, mendakwa akibat laporan defendan, beliau telah menerima surat bertarikh 13 Feb. 2009 yang menyatakan tiada pergerakan gaji bagi beliau untuk tahun 2009.

    Beliau juga mendakwa tidak pernah diberikan peluang membela diri kerana tidak dipanggil atau diberikan peluang menjawab laporan yang dibuat oleh ketuanya itu. - Bernama

    Sunday, October 4, 2009

    OPENING MY ONLINE BIZZ

    jom tengok www.qasehcollections.blogspot.com....br je launch this blog...jom!!! kalau berminat grab it k :)...

    Tuesday, September 29, 2009

    TEMPAT MENCARI ILHAM



    nie dah xdak keje sgt la dah...hahaha...nie meja aku kat bilik guru...hehehe...agak ke belakang...di sinilah aku duduk semenjak bertugs di SMK Abdullah Munshi...tempat mencari ilham, membuat rujukan, tempat pelajar nak jupe...kiranya strategik la...

    Monday, September 28, 2009

    RAJA SEHARI - IZA HAZLINI ABDUL HAMID



    iza adalah kawan aku dr kecik..jiran sebelah umah kat jalan ibbetson merangkap rakan sekelas...kami sekelas dari darjah 2 hingga darjah 6 di srk batu lanchang...pastu sambung sama sekolah kat smk abdullah munshi..namun lain kelas...kiranya zaman kanak-kanak banyak membesar bersama...banyak kenangan masa zaman remaja dulu...main masak, police n thief, naik moto meronda dan banyak lagi la...huhuhu...kami seakan lost contact bila iza n family berpindah ke teluk kumbar setelah pakcik hamid pencen...sejak dr tu jarang jupe dah..thanks atas jemputan kawin nie...iza ni kawin 1 mei 09 ari tu...tp memandangkan memory card aku patah, terpaksa la beli card reader yang agak mahal skit...nasib baik selamat semua gambar2 nie...selamat pengantin baru untuk iza n husband...moga berkekalan hingga ke akhir hayat...


    KEMBALI BEKERJA...

    mmmm...semangat nak mula keje agak kureng ari nie...huhu....almaklum la still dlm mood raya dan mood bercuti lg...dtg sekolah pelajar2 aku start minta duit raya...adoiii....bkn xnak bagi...tp kalau dh bagi kat sorang semua kena bagi...dah la aku ngajar 11 kelas...darab la ngan lebih kurang 28 pelajar satu kelas...mahu dkt 300 orang anak murid aku....huhuhu....insyaAllah bila cikgu dah kaya nnt cikgu bagi yer...kekeke...persoalannya bila aku nak kaya????

    Saturday, September 26, 2009

    SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

    salam..rasanya belum terlambat untuk saya ucapkan selamat hari raya aidilfitri kepada semua yang menbaca blog saya nie...kita kan ada sebulan untuk meraikan syawal..tahun nie mmg happening..bkn apa..berjalan sakan...dari alor staq ke johor bahru...kekeke..melawat saudara mara..tahun nie raya kat parit buntar dulu..raya pertama melawat keluarga belah abah...sampai g ke aloq staq umah pak ngah hussin...raya ke-3 ada kenduri aqiqah kat umah mummy...pas kenduri balik muar..kampung sebelah husband..raya ke-5 g pasir gudang...tdo umah kakak ipar...raya-6 beraya belah2 jb umah sedara belah husband..raya ke-7 baru balik penang..mmg penat tp seronok dpt berjalan2...tahun nie juga terasa kehilangan abah mertua yang telah kembali ke rahmatullah mei lepas...masih terngiang di telinga ngan suaranya bila balik muar..alfatihah..

    Tuesday, September 15, 2009

    FAKTA LAWAK....

    1.Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.
    2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.
    3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan
    4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan ….Italy…., jurugambar dikenali sebagai paparazzi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasamelayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.
    5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.
    6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.
    7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabiladiganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.
    8. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.
    9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometerdaripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.
    10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.
    11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapimengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.
    12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.
    13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kitaakan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.
    14. Dan tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca post ini telah mencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku?

    Monday, August 31, 2009

    MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

    hari nie adalah hari kemerdekaan yang ke-52 buat negaraku yang tercinta, Malaysia...alhamdulillah aku bersyukur hidup d bumi Malaysia yang aman damai ini...tiada peperangan, tiada gempa bumi, tiada malapetaka..alhamdulillah...semuanya serba serbi lengkap...memandangkan tahun ini bulan kemerdekaan jatuh pada hari puasa, tiada sambutan besar-besaran yang dibuat...namun ia telah disambut dengan penuh rasa syukur bagi setiap warga malaysia...Merdeka! Merdeka! Merdeka!

    Friday, August 28, 2009

    I am 29 today....

    Today is my birthday...alhamdulillah...dh 29 tahun aku hidup di dunia Allah SWT...harapnya dapat lg aku menikmati sambutan hari lahirku pada tahun depan pula...terima kasih pada yang telah hantar wish...i really appreaciate...thanks atas ingatan...hadiah?hehehe...adalah skit2...my beloved hubby bagi handbag elle...abah+mama+adik bagi comferter... :)

    Tuesday, August 25, 2009

    AYAM GOLEK



    salam ramadhan..alhamdulillah...dh 4 hari kita berpuasa..hari nie balik png...berbuka ngan family...buat ayam golek...teruja sungguh...bkn apa slalu menolong org masak jer...tp kali semua bt sendiri...dan yang paling seronoknya....jadi....yahooo....opssss!heheheh....thanks to mummy yang bagi resepi nie....menu berbuka hari nie ada ayam golek...udang masak tiram...sambal ikan bilis...kuih2...air tembikai...menyelerakan...

    bahan ayam golek:-
    ayam seekor (dikukus dan digoreng)

    bahan A:-
    bawang merah (5 ulas)
    bawang putih (4 ulas)
    halis (sebesar ibu jari)
    bahan nie semua diblend

    bahan B:-
    kaskas (1 sudu)
    kerisik (1 sudu)
    jintan manis (1 sudu)
    jintan manis (1 sudu)
    cili kering yang telah diblend (4 sudu)
    susu cair (1 cawan)
    buah keras (5 biji-ditumbuk halus)
    bahan-bahan nie dibancuh dalam mangkuk

    cara-caranya:-Justify Fulltumis bahan-bahan A....dh garing masukkan bahan-bahan B....kacau sehingga hilang bau rempah...jgn tinggal kuali sbb cepat hangit...sambil2 tu hias la pinggan ngan salad...letak ayam yang telah digoreng....tuang kuah atas ayam....dh siap......sedap hingga menjilat jari...hehehe...

    Monday, August 24, 2009

    CROCS ADDICT




    ssambil dok online, ternampak kasut crocs nie...cantik....tingin tul nak beli...aku dh ada dh satu kasut crocs...mmg sedap pakai....jadi kasut rasmi ke sekolah...hehehe...tiga-tiga nampak cantik...sure comfortable...tp xtau la nak pilih yang mana satu????any suggestion plezzzzzz.........................


    Saturday, August 22, 2009

    AHLI BARU



    semalam 21 ogos 2009 bersamaan 30 syaaban, sepupuku farid+jaja menimang cahayamata yang pertama..baby boy..berat 3.2kg..alhamdulillah jaja bersalin normal di ppum..welcome to the world atif...moga jadi anak yang soleh hendaknya..insyaAllah..


    SALAM RAMADHAN

    alhamdulillah...sehari berlalu kita berpuasa..hari nie puasa x la letih sgt...sbb cuti...sempatla masak ala kadar..just berbuka berdua ngan suami kesayanganku..aku masak simple jer...masak lemak kubis, sambal tumis udang, ayam goreng, air cincau n kurma..di kesempatan ini aku nak ucapkan selamat memunaikan ibadat puasa kepada seluruh kaum keluarga, sahabat handai, anak2 didikku dan semua muslimin dan muslimat..moga kita dapat lipat gandakan amalan kita di bulan yang mulia ini...

    Saturday, August 8, 2009

    Saturday...

    salam to all...mmg dh lama betul x update blog nie...bkn tiada masa...tp entah laaa...mgkn xada cerita yang menarik utk dikongsi bersama...menjadikan diri ini tidak mengambil peduli tentang kewujudan blog ini...huhhu...today 08082009...nice date...sekejapnya masa berlalu...masa2 awal tahun..dalam hati kata...lambatnya nak ujung tahun...tp pejam celik pejam celik dah bln ogos dah...xrasa pun...banyak perkara yang belum aku capai utk tahun nie...rezeki utk dapatkan anak masih membelenggu diri ini...kadang2 rasa betul2 kerdil di mata semua..adakah kerana ada kesalahan yang aku lakukan sehingga doa aku utk satu ini masih belum termakbul?? nauzubillah...aku harus tenang menghadapi masa2 akan datang...aku bersyukur kerana dikurniakan seorg suami yang betul2 memahami keadaan sekarang ini..cuma kadang mmg terasa dengan kekurangan diri kami ini...aku sering menbincangkan perkara ini dengan suami...mungkin belum tiba masanya lagi untuk kami...Allah lebih mengetahui apa yang telah ditentukan dan sebgai hambaNya yang lemah kita hanya mampu meminta daripadaNya...ini msg dari suamiku...aku xpenah delete dari inbox hp aku...juga mcm kata abahku...life must go on...abah kata you should enjoy yourself hidup berdua nie....Tuhan memberikan masa yang lama untuk bersama2 suami...mengenali dan mengenali dari hari ke hari...Ya Allah berikan aku kekuatan dan kurniakanlah aku aku zuriat aku dan suamiku...Amin...

    Thursday, July 9, 2009

    SUPERMAN - LUCKY LAKI

    Aku bukanlah Superman
    Aku juga bisa nangis
    Jika kekasih hatiku
    Pergi meninggalkan aku....

    I really love song...hihiihi.....first time dengar lagu nie masa g umah abg wan last week... bila anak2 buahku asyik nyanyi lagu nie jer...afiq n amir....punya la kuat...diaorg citer bibiknya yg ajarkan...rupa2nya lagu nie anak2 ahmad dhani dewa yg nyanyi...bila berputar kat radio...br aku realize...memang best....skang aku pun asyik dok nyanyi lagu nie jer...heheheh....

    Monday, June 22, 2009

    Happy Father's Day

    Happy Father's Day khas bt ayahanda tercinta, Haji Yahaya Bin Haji Mahmud...t...terima kasih dia atas segala-galanya...Moga dikurniakan kesihatan yang baik...Pengorbananmu amat bermakna buat diriku ini...

    Wednesday, June 17, 2009

    Dilarang menghidupkan pendingin hawa sebaik menaiki kereta..!

    Bukalah tingkap terlebih dahulu sebaik memasuki kereta anda dan jangan sama sekali menghidupkan pendingin hawa. Berpandukan kepada kajian yang dijalankan, dashboard, sofa, pewangi udara menghasilkan Benzene, sejenis toksin yang menyebabkan kanser (carcinogen - ia dapat dikenalpasti melalui bau yang terhasil dari haba bahan plastik di dalam kereta). Disamping menyebabkan kanser, ia juga bertindak sebagai racun bagi tulang, menyebabkan anemia dan mengurangkan sel darah putih. Tindakan ini jika dibiar berlarutan akan menyebabkan Leukemia, meningkatkan risiko menghadapi kanser di samping punca keguguran.


    Kadar pendedahan Benzene yang dibenarkan ialah 50 mg bagi setiap kaki persegi. Kereta jika diparkir di kawasan bebumbung dengan tingkap tertutup menghasilkan 400-800 mg Benzene. Jika dibiarkan dikawasan yang terdedah dengan tingkap yang tertutup pada suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzene boleh meningkkat sehingga 2000-4000 mg, iaitu 40 kali dari tahap yang dibenarkan... dan penumpang di dalamnya akan menyedut toksik yang berlebih2an secara tidak sedar.


    Cara yang dicadangkan untuk mengelakkan perkara ini dari berterusan ialah dengan membuka tingkap dan pintu terlebih dahulu untuk memberi udara di dalam beredar keluar. Benzene adalah sejenis toksik yang boleh mencemar buah pinggang dan hati, dan sukar pula bagi tubuh manusia untuk menyahkeluarkan toksik tersebut apabila.

    Sunday, May 31, 2009

    Cuti Time!!

    Leganya rasa dapat cuti 2 minggu nie..tp banyak keje yang nak disetelkan..huhuhu..kertas peksa x siap lg marking...markah x key in lg...fail panitia x update lg..wawawa...tolong!! banyaknya keje yg terbengkalai..harapnya dapat disiapkan semuanya..cuti nie aku dok umah mama je kat penang memandangkan husband aku ada kelas..dan x plan pun nak g bercuti di mana2...harapnya cuti nie dapat merehatkan minda buat seketika...selamat bercuti..

    Saturday, May 30, 2009

    Kembalinya ABAH ke rahmatullah

    27 Mei 2009 bersamaan 2 Jamadilakhir 1430, Rabu, pukul 1140 pagi, abah mertua telah kembali ke rahmatullah...arwah meninggal di ICU, Hospital Kuala Lumpur..sebenarnya arwah menghidap kanser..walaupun hanya 2 thn setengah menjadi menantu arwah, dan hampir 4 tahun mengenali arwah, banyak kenangan manis bersama arwah..semoga arwah abah ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman..arwah dikebumikan di kampung halaman di muar, johor pada hari yang sama..al-fatihah..


    Di rumah Abg Wan


    Ketika melawat keluarga di Singapore


    Gambar diambil pada Majlis Perkahwinan aku di Muar - 2007

    Tuesday, May 19, 2009

    Kawaq Nak Masuk Umah

    semalam aku mengalami situasi yang agak menakutkan..pencuri nak masuk umah..wawawa...kejadian berlaku antara kul 6.20 pagi ke 7 pagi..time aku n husband kuar g ngajar..sempat lagi tu nak buat projek...nasib baik jiran sebelah umah yang perasan..dia nampak ada org dok intai2 dr luar umah..dia terus jerkah kat 'orang' tu...jiran aku kata dia nampak ada keta camry dpn umah aku pagi tu...ntah2 keta curi..wallahualam..skang nie dok dlm umah pun rasa debar jer..start smlm lampu kat luar umah tiga3 pasang...slalu pasang satu jer..biar terang-benderang umah..harapnya semuanya dalam keadaan selamat la pas nie...amin...

    Saturday, May 16, 2009

    SELAMAT HARI GURU

    16 Mei setiap tahun mmg ditunggu2...cptnya masa berlalu setiap tahun...aku bangga menjadi seorg guru..selamat hari guru kuucapkan bt suami tercinta, Cikgu Hairulizzaudin Bin Supa'at, bekas2 guru yang telah mengajarku mengenal erti hidup di SRK Batu Lanchang, SMK Abdullah Munshi dan SMK Tengku Menteri, rakan-rakan seperjuangan di UPSI, rakan-rakan di SMK Pengkalan Aur, SMK Methodist Parit Buntar, sekolah tempat aku mengajar skang SMK Abdullah Munshi (i'm back to school) dan semua guru di Malaysia..semoga segala curah keringat kita ini diberkati olehNya..Guru yang baik memberi didikan, guru yang beriman memberikan ketenangan, guru yang cemerlang melahirkan insan terbilang, guru yang hebat memberi ilmu yang berkat.........

    Tuesday, May 12, 2009

    Ketika......

    1. KETIKA MENCARI CALON
    Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita
    Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

    2. KETIKA MELAMAR
    Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis,
    tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

    3. KETIKA AKAD NIKAH
    Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,tetapi menikah di hadapan Allah

    4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
    Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa'kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do'a mereka.

    5. KETIKA MALAM PERTAMA
    Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

    6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
    Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

    7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG
    Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justru semakin erat berpegang tangan

    8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK.
    Cintailah isteri atau suami anda 100%

    9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK.
    Jangan bagi cinta anda kepada (suami) isteri dan anak anda,tetapi cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

    10.KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
    Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

    11.KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
    Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita

    12.KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
    Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggung jawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

    13.KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
    Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.

    14.KETIKA MENDIDIK ANAK
    Jangan pernah berpikir bahawa orang tua yang baik adalah orang tua yang tidak pernah marah kepada anak,kerana orang tua yang baik adalah orang tua yang jujur kepada anak ....

    15.KETIKA ANAK BERMASALAH
    Yakinilah bahawa tidak ada seorang anakpun yang tidak mahu bekerjasama dengan orang tua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengar oleh orang tuanya.

    16.KETIKA ADA PIL.
    Jangan diminum, cukuplah suami, isteri sebagai ubat.

    p/s: Credit to Daniya...tq :)

    Thursday, May 7, 2009

    Selamat Hari Ibu (10 Mei 2009)


    Bila dahaga, yang susukan aku....
    mama
    Bila lapar, yang suapkan aku....
    mama
    Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..
    mama
    Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....
    mama
    Bila bangun tidur, aku cari....
    mama
    Bila nangis, orang pertama yang datang ....
    mama
    Bila nak bermanja, aku dekati....
    mama
    Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....
    mama
    Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....
    mama
    Bila nakal, yang memarahi aku....
    mama
    Bila merajuk, yang memujukku cuma....
    mama
    Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....
    mama
    Bila takut, yang tenangkan aku....
    mama
    Bila nak peluk, yang aku suka peluk....
    mama
    Aku selalu teringatkan ....
    mama
    Bila sedih, aku mesti talipon....
    mama
    Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....
    mama
    Bila bengang.. aku suka luah pada..
    mama
    Bila takut, aku selalu panggil...
    "mmaaamama ! "
    Bila sakit, orang paling risau adalah....
    mama
    Bila nak exam, orang paling sibuk juga....
    mama
    Bila buat hal, yang marah aku dulu....
    mama
    Bila ada masalah, yang paling risau....
    mama
    Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni..
    mama
    Yang selalu masak makanan kegemaranku....
    mama
    kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....
    mama
    Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....
    mama
    Yang selalu berleter kat aku...
    mama
    Yang selalu puji aku....
    mama
    Yang selalu nasihat aku....
    mama
    Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....
    mama

    Aku ada pasangan hidup sendiri....


    Bila seronok, aku cari....pasanganku
    Bila sedih, aku cari....
    mama

    Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
    Bila gagal, aku ceritakan pada....
    mama

    Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
    Bila berduka, aku peluk erat....
    mama ku

    Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
    Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....
    mama

    Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
    Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”

    Selalu.. aku ingat pasanganku

    Selalu..
    mama ingat kat aku

    Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
    Entah bila... aku nak talipon
    mama

    Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
    Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk
    mama

    to mama...terima kasih kerana menjadi ibu yang terbaik bt anakandamu ini....love u so much...bila aku lak nak jd mama??huhuhu....

    Thursday, April 30, 2009

    Peribahasa Untuk Hari Nie...

    "Bila kucing tidak bergigi, tikus berlari melompat tinggi"......apa maknanya nie semua anak murid...huhuhuu...nie karam singh walia yg cakap ek...aku dgr kat buletin utama tadi...kadang2 mmg seronok tggu karam singh walia nie nak sebut peribahasa..mmg unik...cakap pasal karam singh walia nie...masa kt upsi dulu, ada anak dia masuk upsi...kira junior aku..mmg dok cari gak la yg mana satu anak dia...tp smp abis study xjupe pun...hihiii....kat mana dia posting skang nie yer...adakah dia seorg cikgu bahasa melayu????

    Only In Malaysia

    laaaaa...ikan nie patut dh ada kat market...

    Ishh...leh mati budak nie...

    Nak buat nasi ayam ke nie??

    Kapak kereta?hahahah...

    Langganilah dengan segera...Astro bergerak..limited edition..

    Macamana nak baca nie??

    Sapa yang berat nie??



    Only In Malaysia je yang jupe gambar nie...hihihi...klakar la pulak...thanks to Fatin 4 the email..


    Wednesday, April 29, 2009

    Mesin Lipat Baju


    video




    Macam senang jer...
    nk try buat laa...

    p/s : email from Kak Laili...thanks....

    Tuesday, April 28, 2009

    A Visit To Teluk Intan

    Minggu lepas, aku n husband berkesempatan ke Teluk Intan..kami g umah Kak Ida n Abg Anip..Kak Ida roomate aku masa kat hostel n umah sewa Kg Pinang..Kak ida jugak la org yg temankan aku masa first date dengan my husband skang...hihihi..lawak kan kak ingatkan balik..byk kenangan masa study2 dulu..seronok ada sedih pun ada...dr penang lewat dah..kul 130 baru btolak..Abang ada latihan dalam perkhidmatan(LADAP) kat sekolah dia..sementara nk tggu abg, aku g jenguk wan n opah..sempat la hantar opah g dialisis..pastu g umah mummy..kami g tempah baju kat tailor..4 pasang aku antar..hehehe...xsabo lak nk tggu siap..tgahari g amik abg singgah jap kat tepen..g amik baju yg dh siap dijahit..byk sggh baju aku..hehehe..terus ke teluk intan..sampai dlm kul 6 ptg..mlm dinner kat luar..perut lapar, apalagi licin la pinggan..hahaha...thanks abg anip blanja mkn..esoknya pagi sarapan ngan nasi dagang..yummy..mmg request kat kak ida..hehehe..slalu mkn beli kat pasar mlm jer..xpuas..alang2 smp umah kak ida..nk la org jati ganu buatkan..tq kak..



    Nur Afrina Safia - anak kak ida

    Mcm penah tgk uncle nie..tp di mana ya??hihihih...

    Susah betul nak bg Fia senyum..berjaya gak akhirnya..



    p/s : Bila kita nak timang anak sendiri ye syg....

    Friday, April 24, 2009

    The Biggest Loser


    Skang nie aku ngan hubby gila tgk rancangan realiti The Biggest Loser kat ch702-Hallmark..mmg best giler rancangan nie..mmg xleh miss..tiap hari mesti mkn awal sbb nak tgk citer nie..kekeke...pastu berangan laaa..nk turunkan berat badan..huhuhuu..my beloved husband janji nak beli treadmill..mmm..i'll wait dear..

    Monday, April 20, 2009

    Juling2kan Mata Anda

    Tengok ler gambar nie...jgn pusing2 dh yer...kekekek....

    Sunday, April 19, 2009

    BOBO N TASHA DALAM KENANGAN


    Tasha

    Bobo

    Bobo tdo kat dapur

    Bobo tgk apa 2?

    hari nie belek2 gambar, terjumpa gambar bobo n gambar tasha...rindu lak kat kucing2 nie...bobo mati sbb sakit n tasha lak hilang..x balik2 umah..tp bobo n tasha ada anak..nama dia smooky..betul2 ikut kaler bobo...bela kucing nie seronok..manja..suka kena belai..lgpun mmg dr kecik ada dh bela kucing...jd terbawa2 smp ke kawin..nasib baik abang pun suka kucing..

    Saturday, April 18, 2009

    Sabtu Yang Indah


    salam...aduhhh...lama sungguh x tulis kat blog sendiri...hehehe...semangat mula2 berkobar2 sungguh...mmm i'll try my best to update my blog...insyaAllah....mmm nie gambar kat bukit fraser...bila la agaknya leh sampai ke sini..teringin tp dgr citer jalannya teruk smp leh termuntah...pk byk kali gak nak dtg sini...huhuu...insyaAllah one day...